MITY a FAKTY | Sztuczki i Kruczki
Vademecum
Marketingowca
MITY A FAKTY
300 DPI najwyższa jakość?
Powiedzieć : "poproszę o 300 DPI" naprawdę nic nie znaczy. To jak powiedzieć: "Robię to dwa razy". Nic to nie mówi, dopóki nie dodasz: "dziennie, w tygodniu, na miesiąc...". Obraz 72 DPI może być dużo większy niż 300DPI.
DPI ( dot per inch) to ilość punktów|pikseli na cal. Podając rozdzielczość musisz podać na jaki rozmiar.
PRZYKŁAD:
Załóżmy, że potrzebujesz drukować zdjęcie w formacie A4.
Zamawiasz w ten sposób: Zdjęcia mają być w formacie nie mniejszym niż A4, przy rozdzielczości 300DPI
Większa rozdzielczość zawsze lepsza ?
Jeśli zdjęcia, grafiki mają znaleźć się na stronach internetowych to większa rozdzielczość niż potrzebna - zawsze da gorszą jakość. Jeśli nie masz odpowiednich narzędzi i wiedzy, aby samodzielnie zmieniać rozmiar zdjęć, to zamawiaj u fotografa oprócz zdjęć w pełnej rozdzielczości zdjęcia zmniejszone dokładnie do potrzeb.
PRZYKŁAD:
Każdy profil społecznościowy posiada zdefiniowane rozmiary zdjęć. Np. profilowe Linkedln powinno być w rozmiarze 400x400 pikseli - przesłanie w innym rozmiarze spowoduje automatyczne skalowanie przez stronę i pogorszenie jakości wyświetlanych zdjęć
Zamawiasz w ten sposób: Poproszę dodatkowo o folder ze zmniejszonym zdjęciami do rozmiaru 400x400 pikseli.
Zdjęcia czarnobiałe - HIT czy KIT?
Spotkałem się z relacją jednego z klientów, o tym jak zamówił specjalną usługę zdjęć czarno-białych robionych na "SPECJALNYM aparacie do zdjęć czarno-białych" - owszem istnieje niszowy rynek dla ambitnych fotoamatorów z takimi aparatami, ale w większości przypadków, jeśli fotograf chce oddać tylko zdjęcia czarno-białe - to znaczy tylko tyle, że próbuje ukryć źle zrobione zdjęcia kolorowe.
PRZYKŁAD:
Zawodowiec potrafi korzystając z Photoshopa zamienić zdjęcie kolorowe na czarno-białe w przeróżnych opcjach. Ustal tylko jaki efekt chcesz uzyskać.
Zamawiasz w ten sposób: Poproszę dodatkowo o folder ze zdjęciami czarno-białymi - o kontraście i tonacji wg wzoru (który prześlesz).
Uniwersalny Greenscreen?
Robienie zdjęć na greenscreenie, czyli po prostu zielonym tle, sprawdza się w przypadku filmów, ale dla zdjęć nie jest to najlepsza opcja. Zwłaszcza trudno pozbyć się zielonego koloru z przestrzeni pomiędzy rzadkimi kosmykami lub włosami. Lepiej ustalić na jakie tło będą montowane zdjęcia i dobrać tło w kolorze i tonacji tła do montażu.
PRZYKŁAD:
Zamawiasz w ten sposób: Poproszę o zdjęcia na jednolitym tle w kolorze zbliżonym do przesłanego wzoru.
Plener czy wnętrza?
Oczywiście według twojej koncepcji. Ale jeśli to nie jest jednorazowa sesja, a ma być cyklicznie powtarzana, pamiętaj, że na sesję plenerową i jej efekty ma wpływ: pora dnia, pogoda, pora roku. Za dużo zmiennych by obyło się bezproblemowo.
Co dwóch ( fotografów) to nie jeden?
Bywa, że firma świadomie wybiera opcję robienia zdjęć portretowych przez więcej niż jednego fotografa. Uważam, że to absurdalny pomysł. Nic nie wygląda gorzej niż nie pasujące do siebie zdjęcia, np. w Kontaktach, na jednej stronie. Lepiej zrobić próbne sesje i zdecydować się na jeden styl. Każdy fotograf zrobi inaczej to samo zdjęcie.
Fotograf czy FOTOGRAFIK?
Pamiętaj, że wybór Artysty do sesji biznesowych jest obciążone ryzykiem. Artysta ma piękne portfolio na swojej stronie, godzinami fotografował atrakcyjne obiekty, by wybrać to jedno ujęcie. Umieszczenie go w ciasnej salce konferencyjnej z obiektem mniej atrakcyjnym, któremu dodatkowo się śpieszy na spotkanie, źle wróży finalnemu dziełu. Bezpieczniej wybrać doświadczonego rzemieślnika.
Miało być dobrze - wyszło jak zwykle?
Pamiętaj! Im lepiej zdefiniujesz fotografowi czego potrzebujesz, tym większe prawdopodobieństwo, że dostaniesz to co chcesz.
SZTUCZKI I KRUCZKI
Jak znaleźć dobrego fotografa/grafika?
Wydaje się, że "z polecenia" to najlepsza opcja. Zwracaj uwagę na to co dostali znajomi i ich opinie. Niech podeślą tobie przykłady jego standardowych prac. Piękne Porfolia nie są gwarancją sukcesu.
A może przetarg?
Czasami się spotykam z przetargami na zdjęcia... o ile wyznacznikiem ma być najniższa cena to ma sens, ale błagam Was :) nie wpisujcie, że kryterium jest "najwyższa jakość" - bo nie jesteście w stanie tego zdefiniować. Złóżcie oferty do wybranych Twórców i zdecydujcie się na podstawie waszych subiektywnych ocen, sesji próbnych... etc. To nie jest sprzedaż materiałów biurowych. Nie da się opisać gustów waszych i waszych szefów obiektywnie.
Będzie Pani zadowolona... czyli krótko o retuszu
Jeśli nie chcesz mieć problemów z zatwierdzaniem fotek przez osoby fotografowane, staraj się unikać pokazywania surowych zdjęć. Czasami drobne detale, jak podpuchnięte oczy, spowodują, że proces ten będzie długi i bolesny. Ja osobiście nie oddaję niewyretuszowanych zdjęć, ale wielu fotografów to czyni, bo szkoda im czasu na retuszowanie wszystkich. Retusz nie powinien czynić osoby nierozpoznawalną. Zalecam troszkę asertywności. Nie ma możliwości, aby wszyscy byli zadowoleni. Zawsze trafi się ktoś komu nic się nie podoba. Trzeba z tym nauczyć się żyć.
Jak to ugryźć?
Wybraliście już Twórcę. Ustalcie datę i harmonogram sesji. Wyślijcie fotografowanym zalecenia co do ubioru, fryzur, dodatków według wymagań waszej firmy i wskazówek fotografa. Na pierwszy ogień nie wpisujcie najważniejszych osób w firmie. Poproście fotografa by pokazał wam efekty pierwszej sesji. Oceńcie co wam jest potrzebne, a które ujęcia nie. Gdy już dostaniecie cały materiał - wyślijcie waszą ocenę (Feedback) i ewentualne uwagi do fotografa. To ważne dla przyszłej współpracy.
MASZ PYTANIE?
MEDIAPUNKT TOMASZ BONIECKI
TEL: 601-266-622
email: tomek@mediapunkt.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. Tomasz Boniecki Mediapunkt